Vizualizări de arhitectură în timp real

Arhitect Octavian Ungureanu / Blog de arhitect / Vizualizări de arhitectură în timp real

Update – Am scris acest articol despre tehnologia vizualizărilor de arhitectură folosind motoarele de randare ale jocurilor video. De fapt, de mai mulți ani, folosesc și eu un astfel de program, Twinmotion. Am realizat mai multe astfel de vizualizări, inclusiv pentru proiecte de case.

Mai jos puteți vedea mai multe prezentări, de pe canalul meu YouTube:

Articolul din 2015

Am aflat despre ideea unor arhitecți, despre furnizarea de vizualizări de arhitectură pornind de la un motor de randare similar celor ale jocurilor video. M-am întrebat întotdeauna de ce nu se folosesc motoarele grafice ale jocurilor 3d pentru vizualizări în timp real. Randările cu programele specializate durează ore, dacă nu chiar zile întregi. Acesta este motivul pentru care animațiile 3d de arhitectură sunt încă prea puțin folosite.

Cei doi tineri arhitecți au găsit o cale de a realiza animațiile în timp real, pornind de la un motor grafic de joc 3d.

Ce mi-a atras atenția este un citat pe care autorul articolului îl subliniază:

„Experiența noastră ne spune că piața românească nu caută inovație pentru că nu crede că are nevoie de ea. Cererea apare atunci când observam rezultatele în afara țării și vedem că funcționează.”

Vizualizări de arhitectură, sau prezentări de arhitectură?

Cu siguranță că cei doi colegi greșesc! De ce spun asta:

  • Vizualizările 3d în timp real nu trebuie să fie unelte pe care un birou de proiectare de arhitectură ar trebui să le folosească pentru a-și prezenta lucrările! Pentru aceasta, animațiile de acum sunt perfecte, pentru că arată ceea ce arhitectul sau persoana de marketing dorește să arate.
  • Vizualizările în timp real trebuie folosite ca unealtă de proiectare. Modulul ar trebui să poată funcționa împreună cu softurile pe care birourile le folosesc pentru a vizualiza în timpul proiectării modelele, realist.

De ce greșesc cei doi? Pentru că văd tool-ul pe care ei l-au creat, ca pe un produs destinat folosirii prin outsourcing, în care proiectarea trimite tema firmei de vizualizare/randare.

În realitate, este nevoie de un tool care să permită echipelor de proiectare să vizualizeze ceea ce proiectează, să prezinte ușor clientului pentru a putea discuta soluțiile propuse de noi.

Este remarcabil cum doi tineri creativi rămân într-un clișeu de gândire, în care nu văd potențialul real al produsului lor! Produsul lor poate ajuta arhitecții să vizualizeze proiectul, pentru a-i aduce modificări, pentru a controla mai bine produsul de arhitectură.

Din păcate, softul este creat pentru a fi folosit tot ca o șmecherie de marketing.

Marketingul are importanța lui. Orice tip de vizualizare este importantă, dar nu decisivă.

O unealtă care să permită vizualizări de arhitectură în timp real ca unealtă pentru arhitect, da, ar face diferența.

Că folosesc programe CAD, că folosesc programe BIM, arhitecții creează modele 3d. Ce fac greu arhitecții este vizualizarea. Atenție, vizualizare, nu prezentare!

Mie personal mi-ar folosi un program care să mă ajute să vizualizez perspective realiste, ale unui obiect virtual, pentru a controla toate acele perspective. Noi, arhitecții, gândim adesea în termeni statici, imaginarea unui traseu printr-o sau pe lângă o clădire, în termeni cursivi, aici este problema.

Degeaba controlăm o perspectivă, dacă avem apoi zeci de unghiuri sau poziții în care nu mai putem controla obiectul de arhitectură, pentru că ne lipsește exact unealta de vizualizare.

De Arhitect Octavian Ungureanu

Mă numesc Octavian Ungureanu și sunt arhitect.
Nu proiectez doar blocuri, clădiri de birouri, hoteluri și pensiuni sau clădiri industriale. Fac și proiecte de case, iar asta îmi place la nebunie.