Sistemul de avizare, autorizare și control al calității în construcții este al doilea cel mai birocratic și greoi din Uniunea Europeană. Banca Mondială clasează România pe poziția 150 din 186 de state. Țara noastră este depășită doar de Moldova și Slovacia, în Europa.
Studiul descrie modul în care poate obține autorizația de construire pentru un depozit industrial. Sunt identificate 24 de proceduri care trebuie parcurse în România. Suntem la egalitate cu India, Tanzania și Tadjikistan.

Riscul seismic nu poate justifica această situație
Chile, țară expusă unui hazard seismic superior României, are doar 12 proceduri. Timpul estimat pentru conformarea la aceste proceduri este de 133 de zile. România are estimate 260 de zile. Cele 260 de zile sunt însă, în realitate, depășite de foarte multe ori. Indexul calității construcției în Chile este 13.0, egal cu al României.
Competitorii direcți
Toate țările vecine stau mai bine decât noi în acest clasament.
Diferența față de țările occidentale este imensă. Din acest punct de vedere, România își pierde avantajele pe care le obține la alte capitole. Per ansamblu, suntem pe locul 45 în clasamentul Doing-Business. Alinierea la legislația europeană ne aduce destul avantaje pentru a fi mai competitivi. Totușim pierderile la acest capitol nu pot fi recuperate de nimic altceva.

Efectele actualului sistem de avizare, autorizare și control al calității în construcții
Țara noastră pierde bani datorită acestui sistem:
- Împiedicăm propriii cetățeni să construiască eficient, previzibil.
- La aceasta se adaugă lipsa atractivității pentru investitorii străini.
- Și absorbția fondurilor europene are de suferit din același motiv.
Sistemul actual de avizare, autorizare și control al calității în construcții generează corupție. Aceasta grevează și mai mult un mecanism deja gata să cedeze. Este un cerc vicios.
Un nou sistem de avizare, autorizare și control al calității în construcții
Legea 50/1991 și Legea 10/1996 au fost scrise, rescrise, publicate și răspublicate extrem de des. Nimeni nu mai poate garanta care sunt formele lor corecte.
Această fervoare legislativă este un simptom pentru un sistem falimentar. Modul de aplicare a celor două normative este haotic, imprevizibil. Nu se mai poate discuta de aplicare unitară.
Timpii necesari parcurgerii procedurilor depășesc adesea durata tehnologică pentru punerea în operă a proiectului.
Soluții pentru noul sistem de avizare, autorizare și control al calității în construcții nu pot veni decât din zona profesională. Acea zonă profesională suntem noi, arhitecții din OAR.
3 răspunsuri la “Sistemul de avizare și autorizare în construcții declasează România în UE”
[…] în prezent România are una dintre cele mai îmbâcsite legislații privind avizarea, autorizarea și controlul calității în construcții, este nevoie de o […]
[…] discutat în principal despre problema regimului autorizațiilor de construire care are un impact negativ puternic asupra mediului economic. La inițiativa realizatorilor, am […]
„Soluții pentru noul sistem de avizare, autorizare și control al calității în construcții nu pot veni decât din zona profesională. Acea zonă profesională suntem noi, arhitecții din OAR.” – va rog sa vizualizati site-ul http://oar-mures.ro/ , cu ultimele anunturi din 2016.
De asemenea, toate certificatele de urbanism si autorizatiile de constructii sunt vizate/semnate de arhitecti, membrii OAR. Sa nu mai vorbim de PUZ/PUD care modifica mai orice limitare a PUG, iar cei ce elaboreaza aceste documentatii sunt, probabil in 90% din cazuri, colegi in comisiile de avizare – azi trece proiectul tau, maine al meu, iar cei ce nu sunt membrii in comisii obtin avizarea dupa ani si ani…de unde si firescul lucrurilor de a-ti face proiectul cu astfel de oameni, membrii in comisii, comitete etc.
Poate ar trebui sa va faceti ordine in ograda prima data si abia apoi sa discutati despre elaborarea unor noi sisteme de avizare/autorizare.
Cu stima,
Bogdan